Pociąg znów pojedzie przez tunel pod Przełęczą Kowarską?
Na Dolnym Śląsku wraca do życia kolejna zapomniana linia – i to nie byle jaka. Mowa o malowniczej trasie z Mysłakowic przez Kowary do Kamiennej Góry, prowadzącej m.in. przez tunel pod Przełęczą Kowarską – jeden z najwyżej położonych tuneli kolejowych w Polsce. Już wkrótce, dzięki rewitalizacji, pociągi znów będą mogły pokonywać ten niezwykły odcinek.
Samorząd Województwa Dolnośląskiego, za pośrednictwem Dolnośląskiej Służby Dróg i Kolei we Wrocławiu, uzyskał finansowanie na realizację niezwykle ambitnego projektu - rewitalizacji linii kolejowych nr 345 i 308 na odcinku Mysłakowice – Kowary – Kamienna Góra. Inwestycja będzie współfinansowana ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach programu Fundusze Europejskie dla Dolnego Śląska 2021–2027.
Powrót do przeszłości
Linia kolejowa nr 308 to nie tylko środek transportu – to bardzo ważny rozdział w historii Dolnego Śląska. Zbudowana w XIX wieku przez Kolej Kowarską (Kohlenbahn), łączyła niegdyś Jelenią Górę z Kamienną Górą i miała kluczowe znaczenie dla transportu węgla, a z czasem – również turystów odwiedzających Karkonosze. Szczególnie imponujący był odcinek przez góry z tunelem o długości ponad 1000 metrów – wybudowanym już w 1905 roku.
Obsługa stacji kolejowej w Kowarach. Zdjęcie pochodzi ze zbiorów Krzysztofa Bizunowicza
(Źródło: Kowary/dawniej Schmiedeberg - Fotopolska.eu)
Ruch pasażerski na tej trasie zamarł w latach 80., a od lat 90. cała linia popadła w ruinę. Teraz wraca z nową energią – i nowym przeznaczeniem.
Co się zmieni?
Zakres inwestycji obejmuje modernizację dwóch odcinków linii nr 308:
• Mysłakowice – Kowary (ok. 4,4 km)
• Kowary – Kamienna Góra (ok. 23,4 km)
W ramach prac odnowione zostaną m.in. tory, mosty, przejazdy kolejowo-drogowe, perony i odwodnienia. Przeprowadzony zostanie również remont historycznego tunelu pod Przełęczą Kowarską. Dodatkowo zaplanowano montaż nowoczesnej sygnalizacji na trasie obejmującej także linię nr 345.
Efektem będzie nie tylko powrót pociągów, ale też realna poprawa dostępności komunikacyjnej południowego Dolnego Śląska – zwłaszcza dla mieszkańców powiatów karkonoskiego i jeleniogórskiego. Nowe połączenia mają wspierać zarówno lokalny ruch pasażerski, jak i turystykę oraz transport towarowy.
Całkowita wartość projektu to ponad 117 mln zł., z czego blisko 67 mln zł pochodzi z funduszy unijnych. Inwestycja ma się zakończyć w najbliższych latach.
Źródło: Dolnośląska Służba Dróg i Kolei we Wrocławiu